Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie en opvallen op het wereldwijde web: is een sterke zoekmachineoptimalisatie het belangrijkste middel voor jouw marketing?

Wie zich al eens aan een inleidende cursus marketing in de online wereld gewaagd heeft, zal het begrip al wel kennen: SEO of zoekmachine optimalisatie is een verzamelbegrip voor alle handelingen die je stelt en processen die je kan doorlopen om in de gunst van een zoekmachine als Google te geraken. En Google aan jouw kant hebben staan, dat is vreselijk belangrijk. Wie Google tegen de haren in strijkt, hoeft namelijk niet te verwachten snel online te worden gevonden. Google is namelijk verschrikkelijk belangrijk voor al wie online op wil vallen, of zelfs maar potentiële kopers wil bereiken. De zoekmachine Google heeft vele jaren geleden al de concurrentie ver achter zich gelaten, wanneer iemand iets online wil vinden, gebruiken ze maar één zoekmachine, en dat is Google. En gezien potentiële klanten niet meer in telefoonboeken kijken of aan de buurvrouw vragen waar ze een goede bloemist of een goedkoop taxibedrijf in Amsterdam kunnen vinden, is het heel belangrijk om online op te vallen. Maar zijn er alternatieven?

Zijn er volwaardige alternatieven op een goede zoekmachineoptimalisatie? Is een efficiënte marketing strategie zonder gebruik te maken van zoekmachines mogelijk?

Natuurlijk zijn er andere kanalen die je kan gebruiken om op te vallen. Wanneer je rondvraagt naar verschillende kanalen om marketing op te doen, denkt de gemiddelde zelfstandige al snel aan radioreclames, reclamebanners, aan sociale media en aan reclameborden naast de weg. Een spot op televisie kan ook, maar tenzij je een regionale televisiezender hebt met aardige kijkcijfers, zal dit geen bijzonder nuttige strategie zijn. Het is namelijk vreselijk duur om een reclameblok te krijgen op een nationale zender, en de kijkcijfers voor deze zenders zijn ook niet meer wat ze ooit waren. Nee, voor de meeste ondernemers is een spot op televisie uitgesloten.
Wat de radio betreft, hier hebben we hetzelfde probleem. Op veel resultaat moet je met een radiospot niet meer hopen. Net als bij de televisie zijn er steeds minder mensen die de radio opzetten, het online streamen van muziek via Spotify of andere applicaties wordt alsmaar populairder. Zeker bij de jongere generaties is het gebruik van de radio gekelderd. Als je op die doelgroep mikt, ben je dus al helemaal reddeloos verloren. Om die redenen lijken radioreclames ons dus ook niet opportuun.
Reclameborden, aan de andere kant, kunnen wél een nuttige manier zijn om je product met mensen te delen. Wie een reclamebord aan een drukke weg heeft staan, kan hier waarschijnlijk wel de vruchten van plukken. Spijtig genoeg is ook hier de kost de beperkende factor. Grotere bedrijven huren massaal reclameborden om een grote marketingcampagne uit te dragen. Wie als kleine zelfstandige een graantje wil meepikken, moet rekening houden met zeer hoge kosten. De huur van het reclamebord (steeds opnieuw te betalen), de kost voor het ontwerp van de affiche, en de kosten voor het drukken en plaatsen van jouw advertentie zijn slopend voor een kleiner bedrijf. Tel er dan nog eens bij op dat reclameborden vooral efficiënt zijn wanneer je ze vaak ziet (met andere woorden, wanneer je op veel verschillende plaatsen een reclamebord hebt gehuurd), en je begrijpt al snel waarom deze oplossing ook niet bepaald ideaal is.
“Wel, als het internet zo belangrijk is, dan kunnen we daar ook reclame maken?”, zeg je dan misschien? En dat is zeker mogelijk. Reclame op het internet draait al heel lang mee. Vroeger was de gemiddelde internetgebruiker ook bijzonder goedgelovig. Er waren nog geen ervaren surfers die reclame van informatie wisten te onderscheiden, dus werd en maar lukraak rondgeklikt. Dit was zonder twijfel de Gouden Eeuw voor internetmarketing. Maar naarmate de gebruikers begonnen te wennen aan de werking van het wereldwijde web, begonnen de problemen de kop op te steken. Reclame op het internet moest slimmer en indirecter worden. Waar je vroeger gewoon mails kon sturen naar miljoenen verschillende adressen en iedereen zonder er twee keer over te denken op klikte, moet je nu spamregels en -wetgeving ontwijken, proberen het vertrouwen van je zeer argwanende potentiële klant te winnen en hem proberen te overhalen iets te kopen. Reclame op websites zelf wordt veel sneller herkend en draagt door het frequente misbruik en de misleidende aard ervan ook een heel slechte naam. Daarenboven zijn adblockers (software waarmee je reclame volledig onzichtbaar kan maken) bijzonder populair, tendens stijgend. Deze optie is dus ook allesbehalve aan te raden.
Tenslotte hebben we nog sociale media, oftewel indirect reclame maken op LinkedIn, Facebook, Instagram en andere soortgelijke websites. Wij zullen niet ontkennen dat dit soort marketing bijzonder efficiënt kan zijn, maar het is zeker ook niet voor iedereen. Reclame maken via sociale media is namelijk voornamelijk nuttig wanneer je al fans van je product hebt die je pagina volgen en het leuk vinden om aan jouw bestaan te worden herinnerd. Als dat niet het geval is, dan komt er waarschijnlijk niet veel van in huis.
Om dit punt even samen te vatten: de gebruikelijke alternatieve manieren om te adverteren zijn niet goed genoeg. Ze zijn verouderd, ze zijn veel te duur of ze zijn gewoonweg niet geschikt voor kleinere bedrijven. Zoekmachine optimalisatie is dus de efficiëntste optie. Maar hoe werkt zoekmachine optimalisatie precies, en hoe zorg je ervoor dat jouw zoekmachineoptimalisatie goed is? Dat bespreken we hieronder verder.

Zo werkt een zoekmachine: om de zoekmachine optimalisatie te begrijpen, kijken we eerst naar de zoekmachine zelf

Vroeger waren er twee soorten zoekmachines: de zoekmachine die probeerde het internet te indexeren (zoals Google nu doet), en de zoekmachine met een curator, waar je enkel resultaten kreeg van websites die op de lijst van toegestane websites voor die zoekmachine stonden. Van het tweede type schiet er geen enkele relevante speler meer over. Door de snelle groei van het internet bleek al snel dat het veel logischer en slimmer is om heel het internet af te schuimen in plaats van te proberen zelf een inventaris bij te houden. Maar vergis je niet: de moderne zoekmachine, en Google dus ook, neemt jouw website ook grondig onder de loep. Het is een proces dat al veel stappen is doorlopen en is in het geval van Google volledig geautomatiseerd. Google kijkt regelmatig op jouw websites en op de websites van jouw concurrenten om te bepalen welke website bij hen bovenaan in de zoekresultaten mag prijken. Hiervoor gebruikt te zoekmachine webcrawlers. Webcrawlers zijn applicaties die het internet afschuimen op zoek naar relevante informatie, nieuwe websites, aangepaste content, backlinks, noem maar op. Deze data wordt door Google verwerkt, en de optimalisatie van jouw website krijgt een score. Dit is één aspect waar Google gebruik van maakt om jouw website in te schatten: jouw on-site zoekmachine optimalisatie. Maar wat is on site zoekmachine optimalisatie dan?

On site zoekmachine optimalisatie: de zoekmachine optimalisatie van je website zelf

On-site zoekmachine optimalisatie houdt zich bezig met de zoekmachineoptimalisatie van de website zelf. De tegenhanger van on-site zoekmachineoptimalisatie is off-site zoekmachineoptimalisatie, die wordt hieronder verder besproken.
On-site zoekmachine optimalisatie probeert door de optimalisatie van verschillende aspecten van een website het vertrouwen van een zoekmachine als Google te winnen. Voor on-site zoekmachine optimalisatie is de inhoud van je website heel belangrijk: content is king. Als je regelmatig teksten op je website uploadt die geschreven zijn met zoekmachineoptimalisatie in het achterhoofd, stijgt de plaatsing van je website ongetwijfeld. Maar een tekst met een goede optimalisatie komt enkel van pas als je website zelf op orde staat. Zoekmachines als Google kijken naar de opbouw van je website en zoekt naar logische structuur. Hoe beter je optimalisatie is, hoe makkelijker het is voor Google om jouw website te lezen. De meeste tools om websites te bouwen hebben dit deel van zoekmachineoptimalisatie al goed verwerkt, dus het is geen punt waar je heel veel aandacht aan zou moeten besteden. Het belangrijkste aspect bij de on-site zoekmachine optimalisatie blijft dus het correcte gebruik van content, in de eerste teksten, omdat Google deze makkelijker leest en de inhoud ervan beter begrijpt.

Optimalisatie van teksten: hoe schrijf ik webteksten waar een zoekmachine van smult?

Het schrijven van geoptimaliseerde teksten is een oefening met veel gewichten. Google is namelijk vrij kieskeurig wat teksten betreft. Ten eerste is het een goed idee om te weten waar je over wil schrijven op je website. Als je website een bepaald thema heeft, speelt dat in je voordeel. Als je een goede zoekmachineoptimalisatie wilt, schrijf je dus best geen stukken over bloemschikken als je een loodgieter bent. Niet dat het heel waarschijnlijk zou zijn, maar het blijft het vermelden waard.
Heb je interesse in je het schrijven van je eigen teksten voor zoekmachine optimalisatie? Klik hier dan door naar onze zoekmachine optimalisatie tool voor teksten, SEOPageOptimizer! Met deze optimalisatie tool schrijf jij in een mum van een tijd teksten met oog op de zoekmachineoptimalisatie. Probeer het vandaag nog, en je krijgt 1 zoekmachineoptimalisatie analyse per dag gratis.
Nu we weten waar we best niet over schrijven, kunnen we kijken naar thema’s die wel relevant zijn. Bijna iedere pagina op een website met goede zoekmachine optimalisatie is een landingspagina. Een landingspagina is een webpagina die bedoeld is om bezoekers te lokken die in Google naar een specifiek begrip zoeken. Jouw tekst gaat dus best over hetgeen waar ze naar zoeken. Als je appartementen in Groningen wil kopen, Google je naar “appartement Groningen kopen”, zo heb je de beste kans op een relevant resultaat. Als jij deze mensen wil onderscheppen, moet je een tekst schrijven die daarover gaat. Dat is de basis achter zoekmachine optimalisatie voor het schrijven van teksten. Eens je tekst online staat, neemt de zoekmachine deze onder de loep. Hoe lang is deze tekst? Bevat de tekst voldoende verwijzingen naar de zoekterm die wordt gevraagd in de zoekmachine? Wordt er enkel over dit onderwerp gesproken, of wordt er al snel van afgeweken? Al deze aspecten bekijkt de zoekmachine om jouw zoekmachineoptimalisatie onder de loep te nemen. Als Google ervan overtuigd is dat jouw tekst dat is waar haar gebruikers naar op zoek zijn, zal ze jouw tekst dichter bij de top plaatsen. Maar dichter bij de top is voor velen onder ons nog niet genoeg. Hoe kan je zoekmachineoptimalisatie gebruiken om helemaal bovenaan te staan? Wel, een combinatie van on-site en off-site zoekmachine optimalisatie is een zeer efficiënte en beproefde methode. Maar wat is off-site zoekmachine optimalisatie, en hoe werkt het? Lees hieronder verder. Wil je meedoen met zoekmachine optimalisatie, maar wil je geen teksten schrijven die rekening houden met zoekmachineoptimalisatie? Geen probleem! Onze tekstschrijvers zijn opgeleid met onze zoekmachine optimalisatie tool. Zij zijn dus de geknipte persoon om de optimalisatie van jouw website voor hun rekening te nemen. Klik hier om contact met ons op te nemen voor een offerte.

Off site optimalisatie voor je website: hoe stuwt de onzichtbare hand van het internet jouw website de hoogte in?

Waar on-site zoekmachine-optimalisatie gebaseerd is op de optimalisatie van je eigen website, is off site zoekmachine optimalisatie gebaseerd op wat er over jouw website wordt gezegd en geschreven. Google probeert ervoor te zorgen dat de websites die bovenaan staan in haar zoekmachine ook de websites zijn die waarschijnlijk de beste en meest relevante informatie bieden. Hiervoor zoekt de zoekmachine het internet af op zoek naar mensen die het over jouw website hebben en deze aanbevelen. Ze herkennen deze aanbevelingen als er een link naar jouw website bij staat. Google hecht zeer veel waarde aan dit soort aanbevelingen, omdat dit voor hen onweerlegbaar bewijs is dat jouw website feitelijk goede informatie aanbiedt. Ze hebben natuurlijk veel andere methodes om te bepalen of jouw website goed is, maar als iemand een link naar jouw website deelt, is dat ongetwijfeld goed. Maar het genereren van backlinks is vreselijk moeilijk en zwaar werk. Het vereist heel veel tijd en moeite voor mensen over jouw pagina beginnen schrijven, en in veel gevallen zal het ook gewoon niet gebeuren. Als een je taxibedrijf hebt, hoef je er niet op te rekenen dat iemand na een avondje uit de link van jouw taxibedrijf naar vrienden stuurt omdat jouw chauffeur zo snel ter plaatse was. Precies daarom hebben wij Keyboost in het leven geroepen. Keyboost maakt voor jou duurzame backlinks aan. Hebben we je interesse in de zoekmachine-optimalisatie van Keyboost gewekt? Probeer het dan vandaag nog zelf, en geniet van onze gratis test optimalisatie! Geef je website in en de zoekwoorden waarop jij gevonden wil worden, en wij doen de rest voor jou.

Heb je nog andere vragen over de werking van onze applicaties, of over SEO-optimalisatie in het algemeen? Aarzel dan zeker niet om contact met ons op te nemen! Onze experts luisteren graag naar je vragen en wijzen je zo in de juiste richting.

De wereld van zoekmachine optimalisatie is vaak, we hebben een geen beter woord voor, een janboel. Google verandert zonder het iemand te vertellen en heel plots van beleid, wat op maandag nog een onomstotelijke waarheid was, is op woensdag oude lariekoek. Het is allesbehalve evident om bij te blijven in het wereldje. Precies daarom vragen wij aan onze klanten en geïnteresseerden: als je met vragen zit of iets is je niet duidelijk, aarzel dan niet om contact met op te nemen. Ons team is 8 uur per dag en 5 dagen per week bezig met de optimalisatie van jullie websites, en als je hierover vragen hebt, is het niet meer dan logisch dat we je hiermee verder helpen.


Close

Deze site gebruikt cookies.

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. U gaat akkoord met onze cookies als u onze website blijft gebruiken.