SEO optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie: is content echt king?

 

Alle SEO heeft hetzelfde doel: hoger staan tussen de zoekresultaten in Google

Als er in de wereld van zoekmachine optimalisatie één uitdrukking is waar je mee om de oren wordt geslagen, dan is het wel “content is king”. Het idee dat je teksten moet schrijven en deze moet delen om meer bezoekers en dus meer potentiële klanten naar jouw website te lokken. Klopt deze instelling, en zijn er alternatieven of misschien zelfs betere oplossingen voor je SEO? Iedere vorm van SEO heeft namelijk hetzelfde doel: je website hoger krijgen in de zoekresultaten van zoekmachines, in de eerste plaats in die van Google.
Het idee achter “content is king” als methode voor SEO is vrij complex. In deze paragraaf proberen we het concept zo kort en helder mogelijk voor te stellen.
Met “content is king” wordt bedoeld dat als je opgemerkt wil worden door Google en de gebruikers van Google, je teksten moet schrijven, video’s op je website moet plaatsen, regelmatig moet updaten en dit alles zo vaak en zo efficiënt mogelijk met je klantenbasis en met je geïnteresseerden moet delen. De klassieke strategie hierbij is dat je op sociale media deelt dat je een artikel hebt geschreven en dat op je website hebt gezet. Als je dit op een juiste manier aanpakt, zullen mensen op jouw link klikken om het artikel te lezen. Als mensen overtuigd zijn van jouw artikel of jouw video, delen ze de link naar het artikel misschien zelfs met vrienden of kennissen. Zo doe je aan marketing, maar dit heeft op zich nagenoeg geen impact op de SEO van de website. De SEO groeit in de eerste plaats door backlinks naar jouw website. Backlinks zijn links die op andere websites staan en naar jouw website doorverwijzen. Als je een bloemenwinkel hebt en jouw lokale organisatie voor zelfstandige ondernemers plaatst een link naar jouw website, ben je één sterke backlink rijker. Wanneer mensen links naar jouw websites op forums of op sociale media posten, registreert Google dit ook en heeft dit een effect op jouw “credibility”. Je credibility is 1 van de factoren waarmee Google bepaalt hoe goed jouw website is, aan de hand hiervan kiest Google dus hoe hoog jij in de zoekresultaten van de zoekmachine komt te staan. Dus, om dit even samen te vatten:

  • Stap 1: je schrijft een tekst, maakt een video, of voert over het algemeen een update aan je website uit;
  • Stap 2: je plaats deze tekst, video of update op je website en zorgt ervoor dat je sitemap en doorverwijspagina’s nog allemaal kloppen;
  • Stap 3: je plaatst een link naar je nieuwe content op social media, of je stuurt hiervoor een mail uit naar alle geïnteresseerden. Je hoopt dat mensen op de link klikken en het artikel lezen;
  • Stap 4: je hoopt dat mensen het artikel interessant genoeg vinden om het met anderen te delen, om zo je naambekendheid te vergroten en meer backlinks naar jouw website te krijgen.

 

Als je denkt dat dit voor SEO doeleinden geen efficiënte strategie is, dan heb je volledig gelijk. Er zijn veel andere voordelen verbonden aan deze strategie: het is goed voor je naambekendheid en voor bedrijven die non-stop de aandacht van mensen moeten trekken. Als je een product verkoopt waarvoor mensen meermaals per week op jouw website moeten komen, of als je klanten heel vaak hun inkopen moeten doen, is het zeker nuttig om sterk aanwezig te zijn op sociale media. Maar als je een loodgieter, een taxichauffeur, een bloemist, een slotenmaker, bent, kortom, als je een beroep hebt waar mensen niet altijd beroep op moeten doen en niet de hele tijd aan denken, zijn teksten veel minder interessant. Niet veel mensen zullen geïnteresseerd zijn in de nieuwste wetgeving rond taxichauffeurs in de binnenstad, en de mensen die dat artikel lezen zullen waarschijnlijk concurrenten zijn, en niet mensen die zelf de taxi nemen. Nee, als mensen op zoek zijn naar een taxichauffeur of bloemist tikken ze op hun smartphone door naar Google en typen ze “bloemen kopen Amersfoort” of “taxi Rotterdam”. In deze situatie is het vreselijk belangrijk dat je bovenaan de lijst staat, want niet veel mensen kijken op Google verder dan hun neus lang is. De eerste drie resultaten in Google zijn meestal al goed voor een 75 procent van alle clicks. Als je daarbuiten valt, ziet et er niet al te best uit. Als je niet op de eerste pagina staat, ben je nagenoeg onvindbaar. Bedenk je maar eens hoe lang het geleden is dat jij verder hebt gekeken dan de eerste pagina.
Als je voor content gaat, doe je het ineens het best voor jouw zoekmachine optimalisatie. Wie zijn eigen teksten wil optimaliseren, heeft geen beter beginpunt dan SEO Page Optimizer. Met SEO Page Optimizer krijg jij een precies beeld van hoe goed jouw content is in de ogen van zoekmachines als Google. Je kan zien of je tekst langer of korter zou moeten zijn, of je vaker of minder vaak gerelateerde keywords zou moeten gebruiken, noem maar op. Hebben we al vermeld dat je voor de zoekmachine optimalisatie van jouw website iedere dag 1 gratis analyse krijgt? Inderdaad, iedere dag van de week kan je genieten van 1 gratis analyse. Extra analyses kunnen in bulk worden bijgekocht. Voor de gratis analyses hoef je geen betaalgegevens in te geven, je moet hiervoor enkel een account aanmaken. Probeer SEO Optimizer vandaag nog, en kijk hoe jouw website er in de ogen van Google voor staat!


Zoekmachine optimalisatie kan ook op andere manieren: welke slimme SEO methoden zijn beter voor jouw website?

Er zijn meerdere methoden voorhanden! Gelukkig is het schrijven en verspreiden van content niet de enige manier om aan zoekmachine optimalisatie te doen. SEO kent vele facetten, en Google kijkt naar verschillende aspecten om te bepalen waar in de zoekresultaten jij eigenlijk thuishoort. Er zijn twee soorten zoekmachine optimalisatie: on site SEO en off site SEO. Beide hebben hetzelfde: door optimalisatie jouw website zo hoog krijgen als maar kan. Het verschil zit hem in de aanpak. Bij on-site zoekmachine optimalisatie is het belangrijk dat je de klanten op jouw website perfect begeleidt en dat je het Google zo makkelijk mogelijk maakt, bij off-site zoekmachine optimalisatie is het sleutelwoord “backlinks”. We bespreken ze hieronder uitgebreid verder.

 

On site zoekmachine optimalisatie: de SEO voor je eigen website en de optimalisatie van je structuur

On site zoekmachine optimalisatie gaat over het optimaliseren van je eigen website. Wanneer je aan je website sleutelt om deze overzichtelijker te maken voor Google en voor diens gebruikers, doe je aan on site zoekmachine optimalisatie. Zoals net aangegeven, valt on site SEO te verdelen in twee luiken: zoekmachine optimalisatie voor de gebruikers, en voor Google zelf. Dit is een beetje verwarrend, dus we leggen de twee apart uit, zo is het verschil duidelijk.
On site zoekmachine optimalisaties voor de gebruikers van zoekmachines omvat zowat alles dat je kan doen om het leven voor je gebruikers makkelijker te maken. Denk hierbij aan een duidelijk overzicht van je website, goed leesbare knoppen, een heldere structuur, enzovoorts. Je gebruikers zouden makkelijk moeten kunnen ontdekken of en waarnaartoe ze moeten doorklikken om aan de informatie te geraken die ze zoeken. Het is belangrijk omdat Google registreert hoe lang mensen op een website blijven wanneer ze deze hebben opgezocht via Google. Ze houden ook bij of de gebruiker heeft doorgeklikt naar andere pagina’s op die website. Ze gebruiken deze informatie om te bepalen of de informatie die op een pagina staat doeltreffend en goed is. Wanneer mensen een pagina openen en daarna onmiddellijk terugkeren naar Google, is dat vaak een slechte indicatie, en dus slechte SEO voor jouw website.
On site zoekmachine optimalisatie voor zoekmachines zelf lijkt in zekere zin op die optimalisatie voor gebruikers van zoekmachines, maar de manier waarop je moet optimaliseren is anders. Wanneer je je website online zet of er nieuwe pagina’s aan toevoegt, bekijkt Google jouw website en analyseert Google hoe goed deze is. Natuurlijk gebeurt dit niet door een werknemer van Google, maar door web crawlers, kleine programma’s die dat werk voor Google verrichten. Deze crawlers bekijken de structuur van jouw website en webpagina’s en bekijken hoe logisch deze is. Staat er bij iedere afbeelding een beschrijving in de code? Zijn de koppen op je website logisch opgebouwd? Heb je een heldere en duidelijke sitemap? Dit zijn aspecten die Google bekijkt om te bepalen of je de moeite hebt genomen je website te optimaliseren. De meesten applicaties die je kan gebruiken om websites te bouwen zorgen er gelukkig voor dat er aan het gros van de voorwaarden wordt voldaan, dus je hoeft geen cursus programmeren erbij te nemen om een website op te richten.
Samenvattend kunnen we dus zeggen dat deze twee vormen van SEO sterk op elkaar lijken, maar niet volledig hetzelfde zijn. Het zijn twee kanten van dezelfde munt, zeg maar. Google probeert zo veel mogelijk informatie over jouw website in te winnen, dus rekent ze op haar eigen web crawlers en op de ervaringen van haar gebruikers. Die twee elementen neemt ze samen om te bepalen hoe jouw website er voor staat. Hoewel het nuttig is om aan je on site SEO te werken, is dit niet de belangrijkste vorm van zoekmachine optimalisatie. Voor een zoekmachine als Google zijn backlinks veel belangrijker voor de SEO. Het is natuurlijk wel belangrijk om aan bepaalde minimumvoorwaarden te voldoen, maar zolang je een applicatie gebruikt die de websites voor jou bouwt, zou dat geen probleem mogen zijn.

 

Off site zoekmachine optimalisatie: de SEO buiten je website verricht je aan je backlinks

We hebben het helemaal in het begin van dit artikel al verteld: als je hoog wil staan in Google, zit het ‘m echt in de backlinks. De waarde van deze links op websites van anderen valt echt niet te onderschatten als je bovenaan de zoekresultaten wil verschijnen. Google hecht hier veel waarde aan omdat een gezond backlinkprofiel voor hen de sterkste indicatie van een goede website is. Het is voor Google belangrijk dat websites die waarschijnlijk het beste passen bij hetgeen waar de gebruiker naar vraagt bovenaan komen te staan. Google zet namelijk heel hard in op efficiëntie, de snelheid waarmee Google zoekresultaten te voorschijn tovert is hier maar één voorbeeld van. Google doet er alles aan om negatieve gebruikerservaringen te vermijden, dus staan websites met de juiste informatie met stip bovenaan. Bij sommige zoekopdrachten geeft Google je zelfs het antwoord zonder dat je de ene of andere website moet openen. Je kan bijvoorbeeld perfect maten en munteenheden converteren door de eenheden en de hoeveelheid in Google in te typen. Maar om even terug te keren op backlinks: ze zijn ongelofelijk belangrijk, maar hoe kunnen wij er op een directe manier invloed op uitoefenen? We kunnen toch niet zomaar aan andere websites vragen om links naar onze website te zetten, gewoon omdat we dat fijn vinden? Nee, dat kan inderdaad niet, maar precies daarvoor zijn er SEO bedrijven als iPower en optimization software zoals Keyboost.


Is dit de eerste keer dat je iets over Keyboost hoort? Klik dan even hier! Deze link brengt je naar de startpagina van Keyboost.nl, waar je iets verder beneden een korte en zeer nuttige introvideo kan kijken. Hierin leggen we kort uit hoe de SEO optimalisatie van Keyboost in zijn werk gaat. Met deze optimalisatie schiet jij als een raket naar de top van de zoekresultaten!

 

Keyboost is SEO software die speciaal werd ontwikkeld om ons bij te staan in het produceren van duurzame en kwalitatieve backlinks. Met Keyboost schieten wij jouw website naar de top, zonder dat je er zelf aan moet sleutelen of er tijd in moet steken.

Met Keybost krijg jij de resultaten die jij verdient, zonder je zelf in de wereld van Google of programmatie te moeten gooien. Samen met Keyboost maken wij werk van jouw plaats bij Google. We hebben hiervoor eigenlijk maar heel weinig informatie van jou nodig: als we weten welke website je beheert en voor welke zoekwoorden je deze wilt laten stijgen in de zoekresultaten, weten wij al genoeg! Wij gebruiken Keyboost voor het aanmaken van kwalitatieve backlinks. Deze backlinks zetten we vervolgens op websites die wij zelf uitkiezen, voornamelijk websites die iets met jouw bedrijf te maken hebben (of in dezelfde branche zitten). Al deze websites zijn in eigen beheer, we hebben dus volledige controle over alle backlinks die we voor jou plaatsen. De backlinks zelf zijn met zorg aangemaakt en het aantal backlinks wordt langzaam maar zeker opgevoerd. Zo ziet Google ook een logische en natuurlijke groei van het aantal backlinks en ziet hij dit als een natuurlijk backlinkprofiel. Dit is allemaal heel belangrijk, want als Google doorheeft dat je linkprofiel niet natuurlijk is, wordt er minder waarde toegekend aan deze links. In extreme gevallen kan er zelfs een negatieve waarde aan worden toegeschreven. Precies daarom letten wij heel goed op bij het plaatsen en organiseren van uw backlinkstructuur, zo herleiden wij het risico tot 0. Onze Keyboost-tests voor onze klanten tonen ook aan dat dit zijn vruchten afwerpt, 98 procent van alle Keyboost die we hebben uitgevoerd waren positief.


We hebben al vermeld dat veel van onze SEO klanten een gratis zoekmachine optimalisatie boost hebben gehad met Keyboost. Wist je dat jij ook recht hebt op een gratis SEO optimalisatie met Keyboost? Klik hier en vul je gegevens in, en wij geven jou 1 maand lang een gratis SEO optiamlisatie boost! Iedere week vertellen we je hoe efficiënt je SEO-boost al was. Na afloop van de SEO boost krijg je een volledig overzicht waarin duidelijk staat hoe zeer je pagina door onze zoekmachine optimalisatie is opgeschoten. Daarna krijg je de vrije keuze om deze boost verder te laten zetten. Aan de boost zijn geen verplichtingen of voorwaarden gebonden, en 98 procent van alles tests resulteerde in een stijging! Twijfel dus niet langer, en probeer het nu zelf!

 

De wereld van SEO is, om het in één woord te zeggen, grillig. Regels rond optimalisatie veranderen om de haverklap, en Google laat het niet weten. Als je ergens niet zeker van bent, laat het ons dan zeker weten, we helpen je graag verder.

Het hoeft geen betoog dat de SEO-wereld bijzonder complex is. Wij bij iPower hebben al veel watertjes doorzwommen, en we schrikken niet meer zo snel van de plotselinge veranderingen waar Google bekend voor staat. We hebben onze software al vaak moeten aanpassen omdat Google op een ogenschijnlijk willekeurig moment besloot spontaan van koers te wijzigen, waardoor onze optimalisatiestrategieën niet meer (heel) efficiënt waren. Dat neemt echter niet weg dat het een moeilijke wereld om wegwijs in de geraken. Wie niet genoeg tijd steekt in het verkennen van onze branche, kan zij tanden er snel op stukbuiten. We hebben hierboven geprobeerd een kort overzicht te bieden van de soorten zoekmachineoptimalisatie strategieën, maar hiermee hebben we nog maar het topje van de ijsberg besproken. Heb je vragen, of wil je het over je oplossingen hebben? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. We kunnen je ongetwijfeld verder helpen, en het zou zonde zijn als we decennialang kennis over Google hebben opgedaan zonder dat we die met jou zouden kunnen delen!