De CTR of click-through rate is een percentage dat aangeeft hoeveel mensen klikken op een link in verhouding tot het totale aantal weergaves. Een CTR van 10% betekent dat van de honderd mensen die een link te zien krijgen, er tien op klikken om de achterliggende webpagina te bekijken. Internetgebruikers vertrouwen op zoekmachines om wegwijs te raken op het internet. In Nederland is dat in 93,26% van de gevallen Google. (*)
(*) Cijfers van het derde kwartaal van 2014.
Hoeveel Ads-advertenties Google ook op de pagina’s met zoekresultaten plaatst, internetgebruikers kijken vooral naar de organische zoekresultaten van hun zoekopdrachten. De link die op de eerste plaats van de organische zoekresultaten staat, heeft een CTR van 28,5%, de tweede plaats levert een CTR van 15,7% op. De tiende plaats, de laatste van de eerste pagina met zoekresultaten, is nog altijd goed voor een CTR van 2,5%.
Onderzoekcijfers van Sistrix – 2020
Positie in Google | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
CTR | 28,5% | 15,7% | 11,0% | 8,0% | 7,2% | 5,1% | 4,0% | 3,2% | 2,8% | 2,5% |
Tja, de trieste waarheid is dat een plaats op de tweede pagina nauwelijks bezoekers oplevert. En een plaats op de derde of volgende pagina’s al helemaal niet. Ook dat heeft Chitika onderzocht: Websites op de eerste pagina met zoekresultaten in Google krijgen 91,5% van alle bezoekers die via een zoekopdracht naar een website surfen. Websites op de tweede pagina krijgen slechts 4,8% van die bezoekers, websites op de derde pagina 1,1%.
Wij hebben verschillende tools ontwikkeld om je website een hogere positie te bezorgen bij de organische zoekresultaten van Google. Probeer er twee gratis uit:
Wil je meer info over het optimaliseren van jouw website voor een hogere positie in de zoekresultaten van Google?
Bel ons : +31 85 208 27 30 of stuur een e-mail : info@keyboost.nl.