Of je nu op een markt je waren probeert te slijten of je wilt ze online verkopen, er is 1 ding dat je altijd in het oog moet blijven houden: als je de aandacht van je klanten niet kan trekken, blijf je op je koopwaar zitten en zit je voor je het weet op droog zaad. Op de markt trek je natuurlijk de aandacht door je kraam fraai in te richten, door je waren goed te prijzen, reclameborden mooi zichtbaar voor je kraam te zetten en… door de longen uit je lijf te schreeuwen om de andere marktkramers te overstemmen. Maar hoe schreeuw je online? Wel, online trek je niet de aandacht door herrie te maken, maar door het de aandacht van zoekmachines als Google naar jou toe te trekken. Zo werkt SEO. Een SEO (search engine optimization) specialist is een freelancer of een bedrijf dat instaat voor jouw online zichtbaarheid. Met een goede SEO specialist aan jouw zijde wordt jouw SEO zo op punt gesteld dat je het laken naar je toe kan trekken en hoger kan staan inde zoekresultaten van Google. Een SEO specialist kan voor twee verschillende insteken gaan. Hij of zij kan kiezen voor on site search engine optimization (dit is SEO voor je website die op je website zelf wordt uitgevoerd) of voor off site search engine optimization (dat is SEO voor jouw website, al vindt de search engine optimization zelf niet op je website plaats). Maar welke impact heeft on site SEO of off site SEO precies op mijn website? Dat, en veel meer, bespreken we hieronder verder.
Het belang van een goede search engine optimization is cruciaal voor de online zichtbaarheid van de zelfstandige zonder personeel, of voor iedereen met een webshop. Maar waarom is het precies zo belangrijk om in de gunst van Google te geraken? En hoe werkt SEO zelfs? Wel, Google heeft een enorme invloed op de gemiddelde internetgebruiker, dat valt niet te ontkennen, en iedereen weet dat maar al te goed. Het is heel moeilijk om zelfs online te bestaan zonder dat je data in de handen van Google vallen. Of ze nu weten wie je bent omdat je hun zoekmachine gebruikt, omdat je ooit een Gmail-account hebt aangemaakt of omdat je één van hun talloze andere apps gebruikt, Google heeft informatie over jou en je gewoontes ingezameld. Daar zijn ze donders goed in. Gelukkig wordt deze informatie ook goed gebruikt. Google gebruikt het gedrag van zijn gebruikers om de kwaliteit van al hun systemen en applicaties te verbeteren, en daarop is de zoekmachine van Google zeker geen uitzondering.
Maar wat kan Google aan haar zoekmachine doen om ze te verbeteren? De zoekmachine van Google is al vreselijk snel, in veel talen beschikbaar en biedt een schat aan mogelijkheden. Wel, de echte optimization zit ‘m in de zoekresultaten. Google doet er alles aan om ervoor te zorgen dat de meest relevante resultaten voor jouw zoekopdracht bovenaan staan. Hiervoor kijken ze natuurlijk naar jouw gegevens, maar ze kijken vooral naar de websites waarvan ze links weergeven. Ze onderzoeken deze websites door gebruik van hun webcrawlers (deze worden door de slimme SEO specialist gebruikt voor on site SEO) en bekijken de gebruikerservaringen van bezoekers. Verder speuren ze heel het internet af op zoek naar backlinks of verwijzingen naar jouw website en wat er over jouw website gezegd wordt (dit vormt de basis van off site SEO). Geen zorgen als dit nog allemaal wat onduidelijk is, we gaan hier later in onze uitleg verder op in.
Dus, welke impact heeft SEO precies op jouw website? Wat gebeurt er als je je SEO aan een SEO specialist overlaat? Wel, een SEO specialist huur je in als je door meer mensen op het internet wil worden gevonden. Zij passen allerlei technieken toe (waar we later verder op ingaan), en deze hebben allemaal hetzelfde doel: ze proberen je hoger te krijgen in de zoekresultaten bij Google. Hoezo kijken ze zo zeer naar Google? Dat heeft ermee te maken dat online reclame maken steeds moeilijker wordt, omdat veel mensen applicaties gebruiken om reclame te blokkeren en omdat online reclame door de jaren heen een vreselijke reputatie heeft ontwikkeld. Adverteren met Google Ads is al even rampzalig, omdat bijna iedereen ondertussen weet dat de plaatsen met in het klein “Advertentie” naast helemaal niet garant staan voor kwaliteit, maar enkel voor een groot marketingbudget. Het enige dat internetgebruikers nog aanvaarden en geloven is wat Google hen presenteert. Dat ligt eraan dat zij specifiek om iets vragen en ze het ook zo voorgeschoteld krijgen, vaak in hun eigen taal, binnen de seconde en met een kleine beschrijving bij. Veel makkelijker kan je het niet krijgen, en Google levert altijd kwaliteit. Als je bovenaan staat in de zoekresultaten van Google, gaan mensen er dus feitelijk van uit dat dat is omdat je daar verdient te staan.
Natuurlijk is er nog een verschil tussen een eerste en een vierde of zevende plaats in Google. Hier speelt de bijzondere efficiëntie van Google de kleinere spelers wel eens parten. Laten we zeggen dat je in Den Haag een taxibedrijf hebt. Als iemand een taxi wil bestellen, typen ze in Google “taxibedrijf Den Haag”, klikken op het eerste resultaat, en bestellen een taxi. Een vierde plaats kan nuttig zijn, maar zal in deze situaties niet voldoende zijn. Niet iedereen neemt de tijd om prijzen of voorwaarden te vergelijken, zeker niet voor een taxi als je ’s nachts in de kou staat te wachten. Het verschil tussen bijna vanboven en helemaal vanboven staan is dus aanzienlijk. De eerste 3 plaatsen samen vangen ongeveer 75 procent van alle Google-gebruikers op. Een aardige 24 procent wordt verdeeld tussen de plaatsen 4 en 10. Het verschil wordt pas echt rampzalig als je niet op de eerste pagina van de resultaten geraakt. Veel minder dan 1 procent van de zoekresultaten wordt verdergezet op de tweede pagina. Denk zelf maar eens na hoe vaak je al eerder hebt geklikt op die knop met “Volgende pagina”. Weet je zelfs nog hoe de onderkant van de zoekpagina er uit ziet?
Het is dus duidelijk: Als search engine optimization je hoger kan brengen in de zoekresultaten, heeft dit een enorme impact op je aantal bezoekers, dus ook op je omzet. Maar hoe werkt SEO precies, en is SEO eigenlijk wel efficiënt?
Je kan SEO onderverdelen in on site SEO en off site SEO. Hieronder leggen we uit wat het verschil tussen on site en off site SEO precies is, en of je maar 1 van de SEO vormen kan toepassen in plaats van 2.
On site SEO (search engine optimization) is verreweg de bekendste SEO methode. On site SEO is een verzamelbegrip voor alles wat je aan jouw eigen website kan doen om deze aantrekkelijker te maken voor Google. Denk hierbij niet alleen aan de optimization van wat je bezoekers allemaal te zien krijgen, maar ook alles wat zich achter de coulissen afspeelt. Een goede opbouw en structuur van je website zijn van cruciaal belang voor een goede SEO. Een sitemap, een logische structuur en een duidelijke functie voor iedere pagina zijn zaken die Google ten zeerste op prijs stelt. Gelukkig is dit soort SEO vaak al automatisch aanwezig in websites die je met applicaties bouwt. Over het SEO aspect achter de schermen hoevel we ons dus niet al te druk te maken. Het zichtbare SEO-aspect is echter een heel ander verhaal. Dit deel van SEO heeft een enorme impact op de zichtbaarheid van je website, en vereist veel werk. Om je front end SEO te optimaliseren, moet je namelijk veel content genereren en tegelijkertijd rekening houden met de onzichtbare hand van SEO. “Content is king” is een uitdrukking die je vast wel zal kennen. Als je vaak teksten schrijft, geeft dat Google de indruk dat je veel aan je website werkt en deze goed onderhoudt. Verder bied je op jouw website meer informatie aan, dus heeft Google meer redenen om jou bovenaan te zetten als Google kan uitvogelen waar je precies over schrijft. Dat laatste aspect mag je zeker niet onderschatten, en hier blinkt de typische SEO specialist in uit. Hij of zij schrijft op een speciale manier teksten voor jouw website. Door de juiste methode te gebruiken slaagt de specialist er in de aandacht van Google op jouw nieuwe content te vestigen en Google duidelijk te maken dat de nieuwe webpagina over een specifiek onderwerp gaat. Dat laatste is heel belangrijk, omdat dit onderwerp vaak precies dat is waar jouw klanten naar Googlen. Heb je een bloemenwinkel in Rotterdam? Dan is het zeker een goed idee om een artikel te schrijven dat de aandacht trekt van Google, en dat volgens Google ook over “bloemen kopen in Amsterdam” gaat. Wanneer Google merkt dat jouw tekst inhoudelijk nauw aansluit bij wat ze verwacht te zien wanneer een gebruiker “bloemen kopen in Amsterdam” ingeeft, dan wordt jouw website met een hogere plaatsing beloond. Zo werkt on site search engine optimization.
Off site search engine optimization, aan de andere kant, heeft een volledig andere insteek. Bij off site SEO wordt jouw website volledig met rust gelaten en kijkt de SEO specialist enkel en alleen naar jouw backlinks. Deze methode is minder gebruikelijk omdat ze minder evident en veel moeilijker is om klaar te spelen, maar het resultaat mag er zeker zijn. Backlinks zijn verwijzingen naar jouw website. Ze worden op andere websites geplaatst door mensen die jouw website interessant vinden en er iets over willen delen. Google houdt alle backlinks op het internet zeer scherp in de gaten, want ze zijn een schat aan informatie voor een zoekmachine die nog steeds de grootste moeite heeft met in te schatten hoe geliefd jouw website al dan niet is. Ze rekent dus op de feedback van andere internetgebruikers om dat te bepalen. Dit vormt de basis van off site search engine optimization: door zelf backlinks te schrijven en ze strategisch in te zetten, denkt Google dat het internet bol staat met mensen die jouw website en producten loven, wat betekent dat jouw pagina als een raket de lucht in schiet.
Beide vormen zijn goed, maar waar schuilt het verschil tussen de twee soorten SEO precies? Is off site of on site beter? Is de ene vorm misschien sneller dan de andere? Wel, als je inzet op on-site, kan je er op rekenen dat je na verloop van tijd wel zal klimmen in Google, normaal gezien kom je hiermee ergens in de top 30 terecht als je website op orde is en als je af en toe een nieuwe pagina online zet. En de top 30 is niet slecht, maar zolang je niet op de eerste pagina staat, ben je er helemaal niets mee. Off-site daarentegen kan ervoor zorgen dat een pagina die niet goed wordt onderhouden toch nog bovenaan of bijna bovenaan in de zoekresultaten geraakt, zelfs zonder een goede on-site strategie. Bij zwaarder omstreden zoekwoorden is dit echter heel moeilijk. De conclusie? Als je een klein bedrijf hebt, is het het best als je de basis van de on-site strategie toepast, en dan inzet op een off-site boost. Wil je ook een boost voor jouw SEO (search engine optimization)? Klik hier voor een gratis SEO test van onze SEO tool, Keyboost! Bereik resultaten waar een freelance SEO partner nog niet van droomt voor een fractie van de prijs van andere SEO! Het beste aan onze SEO tool? Je kan onze SEO tool gratis testen! Klik hier voor een gratis SEO boost. Als je een groter budget hebt, kan je volledig inzetten op beide SEO strategieën, en dan is een plaats aan de top zo goed als gegarandeerd.
Het internet en online marketing zijn moeilijke zaken om allemaal bij te houden, zeker als je een mkb hebt of een zzp bent. Het is dan ook niet meer dan logisch dat je beroep doet op een specialist als je een strategie wilt uitwerken voor je online zichtbaarheid, of als je vragen hebt over hoe de SEO-wereld nu precies in elkaar zit. Als je een vraag hebt, aarzel dan ook absoluut niet om contact met ons op te nemen. Onze medewerkers hebben Google al veel rare capriolen weten maken, dus ze hebben zeer zeker een antwoord op jouw vraag.