De geheimen van Google ontrafeld! Sterke keywords voor goed scorende webpagina’s

Keywords zijn de motor van webpagina’s die goed scoren bij Google

 

Sterke keywords zijn woorden of combinaties van woorden die mensen gebruiken bij hun zoekopdracht bij Google, als ze op zoek zijn naar (informatie over) uw producten of diensten. Via de Zoekwoordplanner van Google Ads ontdekt u welke keywords belangrijk zijn voor u én hoeveel mensen er gemiddeld per maand naar zoeken via Google. Dat zijn dus allemaal mogelijke klanten van uw bedrijf.

Even opfrissen: Klik hier voor een (beknopte) handleiding voor het bepalen van goede keywords met de Zoekwoordplanner van Google Ads.

 

Andere hulpmiddelen voor het zoeken naar sterke keywords:

 

  • Google Analytics (maakt nu deel uit van Google Marketing Platform): Via de bezoekersstatistieken van uw website kunt u (meestal) zien via welke zoekopdrachten mensen op welke pagina van uw website terecht zijn gekomen. Dit helpt niet om sterke keywords te kiezen, maar u kunt er wel mee checken of een bepaald keyword werkt of niet. Als u nog geen bezoekersstatistieken verzamelt voor uw website, is het zeker een goed idee om daar alvast mee te beginnen. De bezoekersstatistieken van Google zijn heel bruikbaar en zijn bovendien gratis. https://marketingplatform.google.com/
  • Google Webmasters: voor zoekopdrachten ongeveer dezelfde informatie als bij Google Analytics, maar u hoeft er geen wijzigingen voor door te voeren aan de website. http://www.google.be/webmasters
  • Google Trends: een dienst van Google die via grafieken inzicht geeft wanneer en hoe vaak op een bepaald woord is gezocht met Google. Ook vergelijking in zoekgedrag tussen steden, landen en talen is mogelijk. Google Trends geeft vooral informatie over algemene zoektermen. https://trends.google.be/trends/

 

Van sterke keywords naar de te optimaliseren webpagina’s

 

Is uw bedrijf vooral regionaal actief? Combineer de allerbelangrijkste keywords met de plaatsnaam van uw provincie en/of van uw gemeente en de gemeentes rondom uw vestiging.

Neem ruim de tijd en denk goed na tijdens de keywordanalyse voor uw website. U vertrekt van een lijst van sterke keywords die u kunt gebruiken om bestaande webpagina’s te optimaliseren of nieuwe webpagina’s te maken die meer bezoekers naar uw website zullen brengen. Het uiteindelijke resultaat: een lijst van te optimaliseren webpagina’s met de te gebruiken keywords erbij.

 

Eén webpagina kan voor meer dan één keyword geoptimaliseerd worden:

 

  • Voor hetzelfde keyword bestaande uit verschillende woorden, maar in een andere volgorde. Voorbeeld: de geoptimaliseerde pagina voor het keyword ‘website optimalisatie’ (GMZ [gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten]: 990) kan meteen dienst doen als geoptimaliseerde pagina voor ‘optimalisatie website’ (GMZ: 80).
  • Voor een belangrijk keyword, gecombineerd met één of twee minder belangrijke. Helemaal mooi is het als die keywords samen gecombineerd kunnen worden in één korte zin, bij voorkeur een call-to-action*. Dat wordt dan de title-tag van de geoptimaliseerde webpagina. Voorbeeld: vaatwasser (GMZ: 14.800), afwasmachine (GMZ: 3600), afwasser (GMZ: 480) => “Koop uw vaatwasser, afwasmachine of afwasser bij de Witgoedwinkel.”

*Call-to-action: oproep tot actie – korte, krachtige aansporing om een concrete daad te stellen. U roept de lezer op om net dat te doen waarvoor u de webpagina hebt ontwikkeld.

 

 

Volgende blogpost: Hoe belangrijk is lay-out en structuur voor een geoptimaliseerde webpagina?